Treceți la conținutul principal

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creanga- ESEU

    “Povestea lui Harap-Alb" de Ion Creanga este un basm cult, publicat in revista “Convorbiri Literare” in 1877.

    Basmul cult este o specie narativa ampla, cu numeroase personaje purtatoare ale unor valori simbolice cu o actiune ce implica fabulosul, care infatiseaza parcurgerea drumului maturizarii de catre erou. Conflictul dintre bine si rau se incheie prin victoria fortelor binelui. Personajele indeplinesc, prin raportare la erou, o serie de functii (antagonistul, ajutoarele, donatorii), ce sunt individualizate prin atributele exterioare si limbaj. Reperele temporale si spatiale sunt vagi, neterminate. Sunt prezente cliseele compozitionale, numerale si obiecte magice. In basmul cult, stilul este elaborat, se imbina naratiunea cu dialogul si cu descrierea.

    Naratiunea la persoana a III-a este realizata de un narator omniscient, dar nu si obiectiv, deoarece intervine adesea prin comentarii sau reflectii.

    Tema basmului este triumful binelui asupra raului, dar si procesul de maturizare al protagonistului. Motivele narative specifice sunt: superioritatea mezinului, calatoria, supunerea, muncile, demascarea raufacatorului( Spanul), pedeapsa si casatoria.

    Semnificatia titlului ”Harap-Alb” reiese din scena in care Spanul il pacaleste pe fiul craiului sa intre in fantana. Naiv, lipsit de experienta si excesiv de credul,fiul craiului isi schimba statutul de nepot al Imparatului Verde in acela de sluga a Spanului. Numele lui are sensul de "rob alb", deoarece "harap" înseamnă "negru, rob". Devenit sluga spânului, îşi asumă şi numele de Harap-Alb, dovedind în acelaşi timp loialitate şi credinţă faţă de stăpânul său, întrucât jurase pe paloş.

    Factorul perturbator apare cand imparatul primeste scrisoarea de la Imparatul Verde care, neavand fete, are nevoie de un mostenitor la tron. Acest factor perturbator al situatiei initiale, determina parcurgerea drumului initiatic de cel mai bun dintre fii craiului ( motivul superioritatii mezinului).

    Actiunea se desfasoara linear, succesiunea evenimentelor narative este redata prin inlantuire.

    Reperele spatiale sugereaza dificultatea aventurii eroului, care trebuie sa ajunga de la un capat al lumii la altul (in plan simbolic: de la imaturitate la maturitate). El paraseste lumea aceasta cunoscuta si trece dincolo, in lumea necunoscuta.

    In basm sunt prezente cliseele compozitionale tipice: formula initiala (“Amu cica era odata”), formula mediana (“Dumnezeu sa ne tie, ca cuvantul din poveste inainte mult mai este”) si formula finala (“Si-a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca; cine se duce pe acolo lua si mananca. Iar pe la noi, cine are bani lua si mananca, iara cine nu, se uita si rabda.”).

    Parcurgerea drumului maturizarii de catre erou presupune un lant de momente ale subiectului: o situatie initiala (expozitiunea), un eveniment care deregleaza echilibrul (intriga), trecerea probelor, refacerea echilibrului si rasplata eroului (deznodamantul). Caracterul de bildungsroman al basmului presupune parcurgerea unui traseu al devenirii spiriuale concretizat prin trecerea probelor si modificarea statutului social al protagonistului.

    Harap-Alb este personaj eponim, nu are puteri supranaturale si nici insusiri exceptionale, dar dobandeste prin trecerea probelor o serie de valori etice (mila, bunatatea, generozitatea, prietenia) necesare unui imparat. Numele personajului reflecta conditia duala: Sluga (Harap) de origine nobila(Alb), iar sugestia cromatica alb-negru, semnifica starea de inocenta (negru) si “invierea” spirituala (alb).

    Spanul nu este doar o intruchipare a raului, ci are si rolul initiatorului, este “un rau necesar”.

    Eroul este sprijinit de ajutoare si donatori: fiinte cu insusiri supranaturale (Sf. Duminica), animale fabuloase( calul nazdravan, craiasa furnicilor si a albinelor), fapturi himerice( cei cinci tovarasi) sau obiecte miraculoase (aripile craieselor, apa vie, apa moarta).

    Limbajul cuprinde: termeni si expresii populare, regionalisme fonetice sau lexicale, ziceri tipice( proverbe, zicatori). Mijloacele lingvistice de realizare a umorului precum: ironia, poreclele si apelativele caricaturale (Buzila), diminutivele cu valori argumentative (iluzisoare), caractere pitoresti (portretul lui Gerila), expresii populare (“Da-I cu cinstea sa peara rusinea”)

    In concluzie “Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creanga, este un basm cult punand in valoare idealul de dreptate, de adevar, fiind “o oglindire a vietii in moduri fabuloase “ (G. Calinescu).

Comentarii

  1. Casino Site | Get a €500 Welcome Bonus at Online Casinos
    Casino Site. gioco digitale Established 2004, this site was launched 1xbet in 카지노 Malta with a mission to deliver the best quality casino online for real money.

    RăspundețiȘtergere
  2. Harrah's Cherokee Casino & Hotel - Mapyro
    Harrah's Cherokee Casino & Hotel is a casino 군포 출장안마 hotel in Council Bluffs, North Carolina 익산 출장안마 and is open daily 24 hours. The casino also 포항 출장샵 has a restaurant, 대구광역 출장샵 a bar, 양주 출장마사지

    RăspundețiȘtergere
  3. Casino Review - Jordan17: Casino Online, Sportsbook - Airjordan
    Read air jordan 18 retro men red online free shipping a get air jordan 18 retro red detailed review of 슬롯 꽁 머니 our experience and discover the casino. All air jordan 18 retro varsity red shipping the air jordan 18 retro yellow order features of the site include the bonuses, promotions and customer support.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Pe acoperisurile Parisului - Katherine Rundell//Recenzie

    Un bebeluș plutind pe Canalul Mânecii, într-o cutie de violoncel, după un naufragiu. Așa începe cartea intitulată "Pe acoperișurile Parisului". Protagonistă este Sophie, fata cu părul ca fulgerul. Toti cred ca Sophie este orfană, dar fetița nu poate accepta acest lucru. Ea insistă că își amintește mama cântând la violoncel, în orchestra navei, îmbrăcată în pantaloni (chiar dacă domnișoara Eliot de la Agenția Națională pentru protecția copilului spunea că o fată nu poartă pantaloni, ci numai fuste).     Charles Maxim, cărturarul, care fusese și el pasager pe vapor, devine tutorele lui Sophie, din ziua în care a salvat-o din Canalul Mânecii. Charles i-a spus că e "aproape imposibil" ca mama ei să fie încă în viata, însă "aproape imposibil" e "incă posibil". Și nu trebuie să ignori niciodată o posibilitate. Credeti că Sophie își va găsi mama?     Mi -a plăcut foarte mult această carte fiindcă Sophie ne invață să credem mereu în noi , chi

Alexandru Lapusneanul de Costache Negruzzi- ESEU

      “Alexandru Lapusneanul” de Costache Negruzzi este o nuvela istorica romantica deoarece prezina toate caracteristicile acesteia, fiind publicata in primul numar al revistei “Dacia literara” din 1840.      Nuvela este o opera epica in proza, avand dimensiuni intre a povestirii si a romanului in care conflictul este puternic, iar accentul cade pe conturarea personajului.      Apartenenta la genul epic este determinata de existenta unei actiuni povestite de un narator omniscient si omniprezent, la care iau parte personaje.      Tema nuvelei este lupta pentru putere in epoca medievala.Evocarea artistica a celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lapusneanul(1564-1569) evidentiaza lupta pentru impunerea autoritatii domnesti si consecintele detinerii puterii de un domn crud, tiran.      Actiunea se desfasoara pe un singur fir narativ, este cronologica si surprinde intamplari din timpul celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lapusneanul.      Nuvela incepe prin prezentarea lui Alexandru La