Treceți la conținutul principal

Alexandru Lapusneanul de Costache Negruzzi- ESEU

     “Alexandru Lapusneanul” de Costache Negruzzi este o nuvela istorica romantica deoarece prezina toate caracteristicile acesteia, fiind publicata in primul numar al revistei “Dacia literara” din 1840.

    Nuvela este o opera epica in proza, avand dimensiuni intre a povestirii si a romanului in care conflictul este puternic, iar accentul cade pe conturarea personajului.

    Apartenenta la genul epic este determinata de existenta unei actiuni povestite de un narator omniscient si omniprezent, la care iau parte personaje.

    Tema nuvelei este lupta pentru putere in epoca medievala.Evocarea artistica a celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lapusneanul(1564-1569) evidentiaza lupta pentru impunerea autoritatii domnesti si consecintele detinerii puterii de un domn crud, tiran.

    Actiunea se desfasoara pe un singur fir narativ, este cronologica si surprinde intamplari din timpul celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lapusneanul.

    Nuvela incepe prin prezentarea lui Alexandru Lapusneanul care incearca sa isi preia tronul, insa la granita tarii il asteapta boierii tradatori (postelnicul, veverita, spatarul, spancioc si stroici, vornicul Motoc) din prima sa domnie, cu gand de a-l intoarce.Acesta insa este hotarat si nimic nu-l indupleca sa faca cale intoarsa. Se razbuna treptat pe boieri, le ia averile si ii omoara, formand o piramida de capete. Acesta nu mai omoara timp de patru ani datorita promisiunii facute sotiei si se muta la cetatea Hotinului, aici imbolnavindu-se si dorind sa se calugareasca. La sfatul lui Spancioc, doamna Ruxanda, sotia lui Lapusneanul, isi otraveste sotul. Acesta moare in dureri insuportabile.

    Naratiunea se desfasoara linear, cronologic, prin inlantuirea secventelor narative si a episoadelor, particularitate narativa romantica. Echilibrul compozitional este realizat prin organizarea textului narativ in patru capitole.Capitolele poarta cate un motto cu rol rezumativ, care constituie replici memorabile ale personajelor ( capitolul I “Daca voi nu ma vrei, eu va vreu..”, este raspunsul dat de Lapusneanul boierilor care ii cer sa plece din tara pe motiv ca “norodul” nu il vrea).

    Conflictul nuvelei este complex si pune in lumina personalitatea puternica a personajului principal.

    Principalul conflict este de ordin politic: lupta pentru putere intre domnitor si boieri.Impunerea autoritatii domnesti in fata boierilor, a constituit in secolul al XVI-lea, un factor de progres, dar mijloacele impuse de Lapusneanul sunt sangeroase.Actele personajului sunt motivate psihologic: cruzimea este expresia dorintei de razbunare fata de boierii care il tradasera in prima domnie.

    Conflictul secundar, intre domnitor si Motoc, particularizeaza dorinta de razbunare a domnitorului, final anuntat in capitolul I si incheiat in al III-lea.

    Alexandru Lapusneanul este personajul principal al nuvelei, personaj romantic, exceptional, care actioneaza în situatii exceptionale (scena omorarii boierilor, a pedepsirii lui Motoc, a mortii). Intruchipeaza tipul domnitorului crud, tiran si sangeros. Este construit din contraste si are o psihologie complexa, calitati si defecte puternice.

    Doamna Ruxanda este personaj secundar, de tip romantic, construit pe baza unei antiteze cu Lapusneanul: caracter slab – caracter tare, blandeţe – cruzime. Ea nu actioneaza din proprie voie nici când ii cere sotului ei sa opreasca omorurile, dar nici atunci cand il otraveste.

    Timpul si spatiul sunt precizate si confera naratiunii un caracter de verosimilitate: intoarcerea lui Lapusneanul pe tronul Moldovei, in a doua sa domnie.

    Coexistenta elementelor romantice cu elementele clasice intr-o opera literara este specifica literaturii pasoptiste: caracterul obiectiv, aspectul credibil al faptelor, echilibrul compozitional.

    “Alexandru Lapusneanul” este o nuvela romantica, de inspiratie istorica, ce ilustreaza principiile ideologiilor pasoptismului si ale romantismului romanesc.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Pe acoperisurile Parisului - Katherine Rundell//Recenzie

    Un bebeluș plutind pe Canalul Mânecii, într-o cutie de violoncel, după un naufragiu. Așa începe cartea intitulată "Pe acoperișurile Parisului". Protagonistă este Sophie, fata cu părul ca fulgerul. Toti cred ca Sophie este orfană, dar fetița nu poate accepta acest lucru. Ea insistă că își amintește mama cântând la violoncel, în orchestra navei, îmbrăcată în pantaloni (chiar dacă domnișoara Eliot de la Agenția Națională pentru protecția copilului spunea că o fată nu poartă pantaloni, ci numai fuste).     Charles Maxim, cărturarul, care fusese și el pasager pe vapor, devine tutorele lui Sophie, din ziua în care a salvat-o din Canalul Mânecii. Charles i-a spus că e "aproape imposibil" ca mama ei să fie încă în viata, însă "aproape imposibil" e "incă posibil". Și nu trebuie să ignori niciodată o posibilitate. Credeti că Sophie își va găsi mama?     Mi -a plăcut foarte mult această carte fiindcă Sophie ne invață să credem mereu în noi , chi

Povestea lui Harap-Alb de Ion Creanga- ESEU

     “Povestea lui Harap-Alb" de Ion Creanga este un basm cult, publicat in revista “Convorbiri Literare” in 1877.      Basmul cult este o specie narativa ampla, cu numeroase personaje purtatoare ale unor valori simbolice cu o actiune ce implica fabulosul, care infatiseaza parcurgerea drumului maturizarii de catre erou. Conflictul dintre bine si rau se incheie prin victoria fortelor binelui. Personajele indeplinesc, prin raportare la erou, o serie de functii (antagonistul, ajutoarele, donatorii), ce sunt individualizate prin atributele exterioare si limbaj. Reperele temporale si spatiale sunt vagi, neterminate. Sunt prezente cliseele compozitionale, numerale si obiecte magice. In basmul cult, stilul este elaborat, se imbina naratiunea cu dialogul si cu descrierea.      Naratiunea la persoana a III-a este realizata de un narator omniscient, dar nu si obiectiv, deoarece intervine adesea prin comentarii sau reflectii.      Tema basmului este triumful binelui asupra raului, dar si pro